4ο Δημοτικό Σχολείο ΙΛΙΟΥ Συνεντεύξεις

4ο Δημοτικό Σχολείο ΙΛΙΟΥ

 

Διεύθυνση: Πολυτέκνων 20  Ίλιον

 Τηλέφωνο: 210-2612083 -  Fax: 210-2691536

 email: 4dimiliou@sch.gr

 

Συνεντεύξεις

Αρμένικη εκκλησία και γιορτές

   Σύμφωνα με την παράδοση, πρώτος έφτασε στην Αρμενία ο Απόστολος Θαδδαίος, έχοντας κατ` αρχάς κηρύξει με επιτυχία τη νέα θρησκεία στη Μ. Ασία (Καισαρεία) και στην Έδεσσα  της Ασσυρίας.
    Ο Θαδδαίος πέρασε αμέσως μετά στη γειτονική Αρμενία, που την περίοδο εκείνη ήταν φόρου υποτελής των Πάρθων. Εκεί διέδωσε τις νέες ιδέες σε πολλές περιοχές, ενώ μια από τις επίμονες προσπάθειές του ήταν να μυήσει και τους άρχοντες και ευγενείς. Έτσι ήρθε σε ρήξη με το κατεστημένο. Η αντίδραση του  βασιλιά Σανατρούκ ήταν κάθετα αρνητική στο νέο δόγμα. Ιδίως όταν πληροφορήθηκε πως ακόμη και η κόρη του Σαντούχτ έχει αφοσιωθεί στο λόγο του Θαδδαίου, διέταξε καθολικό διωγμό των πιστών, ενώ επέβαλε την ποινή της φυλάκισης στην κόρη του.



Η Αρμενική Εκκλησία ονομάζεται Αποστολική, διότι ιδρύθηκε και θεμελιώθηκε από τους μαθητές του Ιησού Χριστού, Αποστόλους Θαδδαίο και Βαρθολομαίο (Ναθαναήλ), οι οποίοι και επονομάσθηκαν Πρώτοι Φωτιστές, δεδομένου ότι σύμφωνα με την παράδοση έφεραν πρώτοι τη Θεία Φώτιση στην Αρμενία.

Όταν κατά καιρούς ο βασιλιάς έστελνε αξιωματούχους του στη φυλακή, για να την μεταπείσουν προς την πατροπαράδοτή τους θρησκεία, τον μαζδεϊσμό, με απογοήτευση διαπίστωνε πως τελικά οι αξιωματούχοι του αλλαξοπιστούσαν. Εξοργισμένος διέταξε να θανατώσουν την κόρη του και τους αξιωματούχους του. Τότε βρήκε και ο Απόστολος Θαδδαίος μαρτυρικό θάνατο το 66 μ.Χ..

Όχι πολύ αργότερα ο Σανατρούκ διαπίστωσε πως και η αδελφή του Βοκουή ήταν οπαδός της νέας θρησκείας και ακολουθούσε τον λόγο ενός νέου Αποστόλου, του Βαρθολομαίου - ο οποίος είχε έρθει λίγο μετά τον Θαδδαίο στην Αρμενία και, παράλληλα με εκείνον, κήρυσσε τη νέα θρησκεία. Χωρίς

δεύτερη σκέψη και μπροστά στον κίνδυνο της ευρείας εξάπλωσης της νέας θρησκείας, διέταξε το έτος 68 μ.Χ. να θανατώσουν και την αδελφή του και τον Βαρθολομαίο. Η θυσία των δυο Αποστόλων στο όνομα του Χριστού, όπως και των εκατοντάδων επωνύμων μα και ανωνύμων, αντί να μειώσει, αύξησε τον αριθμό των πιστών, που υπολογίζεται πως ως το 68 μ.Χ. είχαν φτάσει τους 3.500.

 

  

 Αρμενικές γιορτές και σημαντικές ημερομηνίες

6 Ιανουαρίου

 Χριστούγεννα

 Μέχρι τον 4ο αιώνα, όλες οι χριστιανικές εκκλησίες, γιόρταζαν τα Χριστούγεννα στις 6 Ιανουαρίου. Σύμφωνα με Ρωμαιοκαθολικές πηγές, η ημερομηνία αυτή άλλαξε από 6 Ιανουαρίου στις 25 Δεκεμβρίου με σκοπό να καλυφθεί μια παγανιστική γιορτή με την οποία τιμούσαν την γέννηση του Ήλιου. Ενώ η 6η Ιανουαρίου συνέχισε να γιορτάζεται ως ημέρα των Επιφανίων.
Η Αρμενία, η οποία δεν αντιμετώπιζε προβλήματα με παγανιστικές γιορτές την εποχή εκείνη, και για τον λόγο ότι δεν ήταν "δορυφόρος" της Ρωμαϊκής εκκλησίας, παρέμεινε μέχρι τις μέρες μας πιστή στις παραδόσεις των προγόνων της.

11 Φεβρουαρίου

 Βαρτανάντς

 Ημέρα μνήμης για τον Άγ. Βαρτάν Μαμικονιάν, ο οποίος ηγήθηκε τον αρμενικό στρατό για να αμυνθεί και να προστατέψει τον χριστιανισμό κατά τον 4ο αιώνα. Το Βαρτανάντς είναι μια ιδιαίτερη μέρα για την αρμενική εκκλησία για τη μνήμη του ήρωα-μάρτυρα Πρίγκιπα Βαρτάν και των 1036 συμπολεμιστών του στην μάχη του Αβαράιρ το 451 μ.Χ. Ο Βαρτάν και οι άντρες κατάφεραν και απέκρουσαν την πολιορκία της παντοδύναμης Περσικής Αυτοκρατορίας των Σασανιάν, που σαν σκοπό είχε να προσηλυτίσει το αρμενικό έθνος στον Ζωροαστρισμό

24 Απριλίου

 Ημέρα μνήμης της Γενοκτονίας 1.500.000 Αρμενίων από την Τουρκία το 1915

9 Μαΐου

 Ημέρα Νίκης στο Β' Π.Π.

28 Μαΐου

 Ημέρα Ανεξαρτησίας της Πρώτης Δημοκρατίας της Αρμενίας (1918)

Μεταξύ
28 Ιουνίου-1 Αυγούστου Μεταμόρφωση (Βαρταβάρ)

 Είναι μία από τις πέντε κυριότερες εορτές της Αρμενικής Εκκλησίας και πολύ αγαπητή στο λαό. Αναφέρεται στη Μεταμόρφωση του Ιησού Χριστού ο οποίος με τρεις αποστόλους, τους Πέτρο, Ιάκωβο και Ιωάννη, ανέβηκε στο όρος Θαβώρ. Τότε παρουσιάστηκαν σ' αυτούς οι Προφήτες Μωϋσής και Ηλίας και στο διάστημα που ο Ιησούς συνομιλούσε μ' αυτούς μεταμορφώθηκε και τα ρούχα του έγιναν λευκότερα κι από το χιόνι.

Ο Άγιος Γρηγόριος ο Φωτιστής καθιέρωσε την εορτή αυτή την πρώτη μέρα του αρμενικού ημερολογίου - την πρώτη του μήνα Ναβασάρτ (11 Αυγούστου).
H μέρα αυτή ήταν αφιερωμένη στη θεά Αστγίγκ (η αντίστοιχη της Αφροδίτης της ελληνικής μυθολογίας) και διοργανώνονταν διάφορες εκδηλώσεις προς τιμήν της. Οι εκδηλώσεις αυτές ονομάζονταν "Βαρταβάρ". Οι πιστοί έκαναν δεήσεις και θυσίες για να έχουν νερό για τις καλλιέργειες τους. Επειδή λοιπόν ήταν δύσκολο να ξεριζωθούν οι ειδωλολατρικές αυτές συνήθειες από την καθημερινότητα και τη συνείδηση του λαού, η εορτή της Μεταμόρφωσης του Κυρίου ενσωματώθηκε στην εορτή "Βαρταβάρ". Γι' αυτό το λόγο, μερικά στοιχεία του εορτασμού αυτού διατηρήθηκαν και εφαρμόζονται μέχρι σήμερα (π.χ. η συνήθεια να βρέχουν ο ένας τον άλλο με νερό).

Τον 6ο αιώνα ο καθολικός Μοβσές Β΄ (574 - 604) όρισε την εορτή της Μεταμόρφωσης του Κυρίου για την έβδομη Κυριακή μετά την Πεντηκοστή. Από τότε είναι κινητή κι εορτάζεται στο διάστημα από 28 Ιουνίου έως 1η Αυγούστου

11 Αυγούστου

 Αρχαία Αρμενική Πρωτοχρονιά
(Γιορτάζεται ακόμη από λίγους στο ναό Καρνί)

Πλησιέστερη στις 15 Αυγούστου Κυριακή

Κοίμηση της Υπεραγίας Θεοτόκου

 Είναι μια από τις πέντε κύριες εορτές της Αρμενικής Εκκλησίας και γιορτάζεται την πλησιέστερη στις 15 Αυγούστου Κυριακή (12 - 18 Αυγούστου).
Σύμφωνα με την παράδοση, λίγο πριν την τελευτή της Θεοτόκου, οι Απόστολοι συγκεντρώθηκαν από τα πέρατα της οικουμένης στο σπίτι της. Ξαφνικά, έλαμψε λαμπρό θείο φως και από τον ουρανό κατέβηκε ο ίδιος ο Ιησούς Χριστός με τη συνοδεία αγγέλων για να παραλάβει τη ψυχή της Παναγίας. Το κορμί της οι Απόστολοι το έθαψαν σε μία σπηλιά κι έφραξαν την είσοδο με μεγάλη πέτρα. Την τρίτη ημέρα προσήλθε ο Απόστολος Βαρθολομαίος που δεν είχε παραστεί στην Κοίμηση της Θεοτόκου και ζήτησε να προσκυνήσει τον Άγιο Τάφο Της. Όταν παραμέρισαν την πέτρα, με έκπληξη είδαν ότι η σπηλιά ήταν κενή.

Κατά τον 5ο αιώνα, τόπος εορτασμού της Κοίμησης της Θεοτόκου ήταν η Γεσθημανή, ο τόπος ενταφιασμού της. Τον 6ο αιώνα, ο εορτασμός διαδόθηκε στη Συρία, αργότερα σ, ολόκληρη τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία ενώ τον 7ο αιώνα εορταζόταν ήδη στη Δύση.
Οι αρμένιοι, όπως κι άλλοι λαοί, συνήθιζαν να προσφέρουν την πρώτη σοδειά της χρονιάς στους θεούς. Μετά τον εκχριστιανισμό του αρμενικού λαού κι επειδή ο οίνος που χρησιμοποιείται στα Μυστήρια της Μεταλήψεως και της Στέψεως παράγεται από το σταφύλι, κι αφού η πρώτη σοδειά συνέπιπτε χρονικά με τον εορτασμό της Κοίμησης της Θεοτόκου, οι Αγιοι Πατέρες της Αρμενικής Εκκλησίας καθιέρωσαν τον καθαγιασμό του σταφυλιού -Χαγογορχνέκ στα αρμενικά (Χαγόγ=σταφύλι, Ορχνέλ=ευλογώ)-, στο τέλος της Αγ. Λειτουργίας την ημέρα της εορτής της Κοίμησης της Θεοτόκου.

Η παράδοση αυτή τηρείται μέχρι τις μέρες μας και το αγιασμένο σταφύλι μοιράζεται στους πιστούς.

21 Σεπτεμβρίου

 Ημέρα Ανεξαρτησίας της Δημοκρατίας της Αρμενίας (1991, από την ΕΣΣΔ)

Τέλη Σεπτεμβρίου/αρχές Οκτωβρίου

 Ημέρα της παλιάς πρωτεύουσας της Αρμενίας, Ερεπουνί

7 Δεκεμβρίου

 Ημέρα μνήμης των θυμάτων του καταστροφικού σεισμού του 1988 στη Β. Αρμενία

 

 

 

 

 

Επιστροφή στην προηγούμενη σελίδα ...

 

Φιλοξενία ιστοσελίδας από το sch.gr

 

Πνευματικά Δικαιώματα ® - 4ο Δημοτικό Σχολείο Ιλίου - 2003-2010