ΟΙ ΤΑΞΕΙΣ Ε' ΚΑΙ ΣΤ'

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΕΣ ΔΑΣΚΑΛΟΙ: Προβιά Αικατερίνη - Βασιλόπουλος Κων/νος

 

ΠΩΣ ΕΡΓΑΣΤΗΚΑΜΕ

Στα πλαίσια των προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης οι μαθητές της Ε'  και Στ΄ τάξης με τη βοήθεια των δασκάλων τους ανέλαβαν να διερευνήσουν το θέμα:

 

«Ποδήλατο, ένα μέσο φιλικό προς το περιβάλλον».

 

 

 

 

 

 

 Α'  φάση

 

1.     Επιλογή θέματος

Αφού έγινε πρώτα αποδεκτή η πρόταση για την ανάληψη δραστηριότητας σχετικής με το περιβάλλον, οι μαθητές με τους δασκάλους των τάξεων ( Προβιά Αικατερίνη, Ρίζο Δημήτριο Ε΄ τάξη και Βασιλόπουλο Κωνσταντίνο, Μουσσά Ιωάννη Στ΄ τάξη) επισήμαναν τα δυο σημαντικά περιβαλλοντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η Αθήνα αλλά και πολλές μεγάλες ελληνικές πόλεις: ατμοσφαιρική ρύπανση και κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Η επισήμανση αυτή ήταν εύκολη μια και οι μαθητές βιώνουν τέτοιες καταστάσεις καθημερινά και τα θέματα αυτά συζητούνται στα πλαίσια της διδασκαλίας του μαθήματος «Μελέτη Περιβάλλοντος» αλλά και των μαθημάτων «Η Γλώσσα μου» και «Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή».

Η χρήση του ποδηλάτου ως ένα μέρος της λύσης των προβλημάτων αυτών έγινε αβίαστα αποδεκτή, αφού το ποδήλατο αποτελεί ένα από τα αγαπημένα παιχνίδια πολλών παιδιών και τα οφέλη του είναι προφανή.

2.Καθορισμός των στόχων

¨     Διερεύνηση των προβλημάτων που προκαλούν η ατμοσφαιρική ρύπανση και η κυκλοφοριακή συμφόρηση στο περιβάλλον και στην ποιότητα της ζωής των πολιτών.

¨     Τα πλεονεκτήματα της χρήσης του ποδηλάτου για την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και τα οφέλη που προσφέρει στον άνθρωπο (άθληση, υγεία …)

 

Β΄ φάση

¨     Σχεδιάστηκαν οι εργασίες που απαιτούνται και ορίστηκε χρονοδιάγραμμα.

¨     Καθορίστηκαν οι ομάδες εργασίας κατά τμήματα και έγινε κατανομή εργασιών.

 

Γ΄ φάση

Καθορίστηκαν οι πηγές απ’ όπου οι μαθητές θα αντλούσαν τις πληροφορίες και εμπλουτίστηκαν στην πορεία.

¨     Εγκυκλοπαίδειες (Υδρία, Δομή …)

¨     Βιβλία σχετικά με το θέμα που αναζητήθηκαν στις βιβλιοθήκες του Δήμου Ιλίου και σε βιβλιοπωλεία: «Μεταφορές και περιβάλλον» GREENPEACE των Στέλιου Ψωμά, Ηλία Ευθυμιόπουλου, Μιχάλη Πρόμπονα «Το ποδήλατο: όχημα για ένα μικρό πλανήτη» της Μάρσια Λόου («Φίλοι του ποδηλάτου»), «Ελαφροπάτητα» Κώστα Βασιλάκη (Ελληνική Εταιρεία για την προστασία του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς), «Φτιάχνοντας πόλεις για ποδήλατα» Θάνου Βλαστού- Τίνας Μπιρμπίλη, «Η πόλη πάει μπροστά με το ποδήλατο» Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

¨     Πληροφορίες από τις ιστοσελίδες στο διαδίκτυο των συλλόγων «Φίλοι του ποδηλάτου» και «Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας»  

¨     Άρθρα εφημερίδων ( Τα Νέα, Ελευθεροτυπία) από το διαδύκτιο

¨     Αναζήτηση λογοτεχνικών κειμένων που το ποδήλατο αποτέλεσε πηγή έμπνευσης του δημιουργού:«Το ποδήλατο» του Αντώνη Σαμαράκη, «Η ποδηλάτισσα» του Οδυσσέα Ελύτη .

¨     Τραγούδια με θέμα το ποδήλατο: «Η ποδηλάτισσα» σε στίχους Οδυσσέα Ελύτη, «Το ποδήλατο» από το δίσκο «Πάμε για ορθοπεταλιές»

¨      Κινηματογραφικές ταινίες: «Το καναρινί ποδήλατο» (παρακολούθησε όλο το σχολείο), «Κλέφτης ποδηλάτων»

 

 

 

 

 

 

Δ΄ φάση

Οι μαθητές συγκέντρωσαν τις απαραίτητες πληροφορίες

v    για την ιστορία του ποδηλάτου

v    για την κυκλοφοριακή συμφόρηση

v    για την ατμοσφαιρική ρύπανση

v    για τις επιπτώσεις των δυο προηγούμενων προβλημάτων στο περιβάλλον και τον άνθρωπο

v    για το αν και πως η χρήση του ποδηλάτου μπορεί να συμβάλλει στη λύση τους

Με τη βοήθεια των δασκάλων συντάχτηκε ερωτηματολόγιο με σκοπό να καταγραφούν οι απόψεις των κατοίκων της περιοχής για το θέμα που εξετάζαμε.

 

Ε΄ φάση

1.     Οι μαθητές δημιουργούν έργα δικά τους για το ποδήλατο

§        ζωγραφικής

§        από ξύλο, σίδερο, σύρμα, φελιζόλ

2.Συγκεντρώνουν φωτογραφικό υλικό από εφημερίδες, περιοδικά αλλά βγάζουν και οι ίδιοι φωτογραφίες.

3.Γράφουν μικρά ποιήματα για το ποδήλατο.

4. Συγγράφουν ένα μικρό θεατρικό έργο.

5.Με τη βοήθεια της δασκάλας της μουσικής κ. Σοφίας Ζιώγα έμαθαν και τραγούδησαν τα δυο τραγούδια.

 

 

 

 

 

 

6.Με τη βοήθεια της γυμνάστριας κ. Κατερίνας Αναγνωστοπούλου έπαιξαν παιχνίδια με το ποδήλατο: ποδόσφαιρο με ποδήλατο, πόλο με ποδήλατο, ακόμα κι ένα μικρό «χορευτικό» με ποδήλατα.

7.Προσκλήθηκαν στο σχολείο μας μέλη του συλλόγου «Φίλοι του ποδηλάτου» και συζήτησαν με τους μαθητές για τη δυνατότητα χρήσης του ποδηλάτου στην πόλη και τις δραστηριότητες του συλλόγου.

8.Στάλθηκε επιστολή στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Κωστή Στεφανόπουλο, γνωστό φίλο του ποδηλάτου, απ’ τον οποίο λάβαμε σύντομη απάντηση επί του θέματος.

9.Απευθυνθήκαμε με fax στην Ολλανδική Πρεσβεία ζητώντας πληροφορίες για τη στάση της χώρας τους απέναντι στους ποδηλάτες. Η χώρα τους είναι γνωστή για την προνομιακή θέση που έχει το ποδήλατο. Μας απάντησαν στέλνοντάς μας διευθύνσεις ποδηλατικών  συλλόγων στην Ολλανδία. Στείλαμε e-mail ζητώντας πληροφορίες, αλλά απάντηση δε λάβαμε.

10.Στις 18 Μαΐου μαθητές του σχολείου μας ,που συμμετείχαν στον ποδηλατικό γύρο της πόλης, πήραν συνέντευξη από ποδηλάτες και από τον κ. Μαριδάκη, υπεύθυνο του Δ.Α.Ο. Ιλίου.

11.Με αφορμή τον ποδηλατικό γύρο ζητήθηκε και παραχώρησε συνέντευξη-συζήτηση ο κ. Φώτης Μαρκόπουλος, Δημοτικός Σύμβουλος και Πρόεδρος του Δ.Α.Ο. Ιλίου.

 

Στ΄ φάση

Με τη βοήθεια των δασκάλων οργανώθηκε και ταξινομήθηκε το υλικό που συγκεντρώθηκε.

Αποδελτιώθηκαν τα ερωτηματολόγια, έγιναν ιστογράμματα και αναλύθηκαν τα αποτελέσματα.

Σε κοινή συνάντηση των δύο τάξεων παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα από τις ομάδες εργασίας και στους υπόλοιπους μαθητές.

 

 

 

 

 

 

Ζ΄ φάση

Αξιολογήθηκε από τους ίδιους τους μαθητές η εργασία που πραγματοποιήθηκε, έγινε κριτική και αυτοκριτική και επισημάνθηκαν οι δυσκολίες που αντιμετωπίστηκαν στην πορεία της εργασίας.

 

Η΄ φάση

Παρουσίαση της εργασίας

§        Οργανώθηκε βραδιά για το ποδήλατο στο σχολείο και παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της εργασίας από τους μαθητές σε γονείς, προσκεκλημένους και συμμαθητές των άλλων τάξεων.

§        Το υλικό που συγκεντρώθηκε θα δεθεί σε βιβλίο και θα προβληθεί από την ιστοσελίδα του σχολείου μας στο διαδίκτυο.