4ο Δημοτικό Σχολείο ΙΛΙΟΥ
Εργασίες
|
||
"Η παλιά μου γειτονιά"
Υπεύθυνη εργασίας : κ. Παπαγεωργίου Δέσποινα
…Μένουμε σε ένα προάστιο της Αθήνας και συχνά διαμαρτυρόμαστε και γκρινιάζουμε για τις συνθήκες ζωής σ’ αυτή τη γκρίζα μεγαλούπολη. Λέμε πως θα προτιμούσαμε να ζούμε αλλού , όπου :
· Να υπάρχει λιγότερη κίνηση στους δρόμους · Να υπάρχει λιγότερος θόρυβος · Να υπάρχουν σπίτια με τεράστιες αυλές · Να υπάρχουν κήποι με ευωδιαστά λουλούδια · Να βλέπουμε γαλανό τον ουρανό · Να περπατούν οι άνθρωποι στα πεζοδρόμια με ασφάλεια · Να υπάρχουν πάρκα και παιδικές χαρές για να παίζουν τα παιδιά · Να είναι οι άνθρωποι πιο ήρεμοι , όχι τόσο βιαστικοί και γεμάτοι εκνευρισμό .
Αυτή η γειτονιά που ονειρευόμαστε είναι η γειτονιά που έζησε και μεγάλωσε η δική μας η γιαγιά .
Έβαλα για πρώτη μου φορά , κάποιο στοίχημα μεγάλο πως εκεί που μεγαλώσαμε , έχουμε μάθει κάτι άλλο .
Έχουμε μάθει από το σχολείο , όχι μόνο να μετράμε , τα παιδιά στη γειτονιά μου έχουνε μάθει ν’ αγαπάνε .
Αν ακούσεις κάποιες φωνές το βράδυ μες τα όνειρά σου , τότε θυμήσου την πλατεία στην παλιά τη γειτονιά σου .
Μεγαλώνω και ξεχνώ μόνο τους κακούς ανθρώπους . Μα ποτέ μου δεν ξεχνώ την παλιά τη γειτονιά μου , γιατί στο παγκάκι της πλατείας έχω χαράξει τα όνειρά μου .
Θέλω να γυρίσω στα παλιά , Θέλω την παλιά μου γειτονιά…
Στίχοι : Νίκος Βουρλιώτης Μουσική : Μιχάλης Παπαθανασίου & Τάκης Μπουγάς
Παραθέτουμε τις διηγήσεις πέντε γιαγιάδων μας , ( των υπολοίπων οχτώ είναι σχεδόν ίδιες , γι’ αυτό και δεν παρουσιάζονται στην εργασία μας ) , στις οποίες περιγράφονται κάποιες εικόνες από τη ζωή σε συνοικίες της παλιάς Αθήνας και συγκεκριμένα στο Ίλιον , όπου μένουμε κι εμείς οι μαθητές και οι μαθήτριες σήμερα και μία στο Περιστέρι στο λόφο Αξιωματικών .
Πρώτο κείμενο :
« Ήρθα στο Ίλιον όταν παντρεύτηκα , δηλαδή το 1966 . Υπήρχαν μόνο πέντε σπίτια με μεγάλη αυλή μπρος και πίσω από αυτά . Κάθε αυλή είχε μεγάλα δέντρα και πολλές γλάστρες με λουλούδια . Επίσης υπήρχαν πολλές αλάνες στις οποίες έπαιζαν τα παιδιά τα δικά τους παιχνίδια . Ο δρόμος μπροστά στο σπίτι ήταν χωματόδρομος και όταν έβρεχε κυκλοφορούσαμε με γαλότσες . Τα αυτοκίνητα ήταν λιγοστά . Περνούσαν μόνο ποδήλατα και κανένα μηχανάκι . Κάθε πρωί περνούσε ο γαλατάς με το ποδήλατο και άφηνε μπροστά από κάθε σπίτι ένα γυάλινο μπουκάλι γάλα « ΕΒΓΑ» . Λίγο αργότερα περνούσε ο παγοπώλης και οι νοικοκυρές βγαίναμε για να αγοράσουμε πάγο . Τον βάζαμε στα ψυγεία πάγου για να διατηρούνται τα τρόφιμα . Η γειτονιά ήταν ήσυχη . Την αναστάτωναν τα γέλια και τα ξεφωνητά των παιδιών . Ωραία χρόνια …»
Δεύτερο κείμενο :
« Ήρθα στο Ίλιον το 1960 . Στη γειτονιά μου υπήρχαν λιγοστά σπίτια . Τριγύρω χωράφια . Έρχονταν οι βοσκοί από τις γύρω περιοχές και βοσκούσαν τα πρόβατά τους και στο σημερινό ακόμα κέντρο του Ιλίου . Η ζωή ήταν σαν παραμύθι . Ο αέρας ήταν καθαρός , γιατί δεν υπήρχαν πολλά αυτοκίνητα . Οι δρόμοι ήταν χωματόδρομοι , δεν υπήρχε άσφαλτος . Τα σπίτια ήταν απλά με αυλή και κήπο μπροστά . Βάζαμε πιπεριές , τομάτες , σκόρδα και διάφορα λαχανικά . Την άνοιξη η γειτονιά ήταν χαρά Θεού ! Όλοι οι κήποι γεμάτοι λουλούδια , παρ’ όλο που δεν είχαμε νερό και το αγοράζαμε , όλοι θέλαμε να έχουμε λουλούδια για να ομορφύνει το σπίτι μας και η ζωή μας . Μια δραχμή , δέκα τενεκέδες νερό από το νερουλά . Αξέχαστα χρόνια … Τα καλοκαίρια κοιμόμαστε έξω στις αυλές και δε φοβόμαστε τίποτε . Οι άνθρωποι ήταν καλοί και ήμαστε όλοι σαν αδέρφια . Δεν υπήρχε ζήλια , γιατί στη γειτονιά μου ήμαστε όλοι ίσοι . Όλοι ήμαστε φτωχοί και προσπαθούσαμε να δημιουργήσουμε αυτά που ονειρευόμαστε . Το μεροκάματο ήταν φτηνό , αλλά τα καταφέρναμε στη ζωή . Δεν αγανακτούσαμε , όπως αγανακτούμε σήμερα . Καλύτερα απ’ όλους μας περνούσαν τα παιδιά . Παίζανε μες στα χωράφια , στις αλάνες και στους δρόμους ξένοιαστα . Δεν υπήρχε κανένας φόβος , γιατί δεν υπήρχαν αυτοκίνητα και οι άνθρωποι ήταν αγνοί .»
Τρίτο κείμενο :
«Το σπίτι μου βρισκόταν σε μια μικρή γειτονιά σχεδόν στο μέσο της πόλης στο σημερινό Ίλιον. Τα σπίτια ήταν λιγοστά με μεγάλες αυλές . Παντού χωράφια που τα έσπερνα σιτάρι . Έρχονταν βοσκοί με τα ζωντανά τους και βοσκούσαν . Τα παιδιά όταν επέστρεφαν από το σχολείο πετούσαν τις σάκες τους και έπαιζαν με τα προβατάκια . Το παιχνίδι ήταν ατελείωτο . Όλα τα παιδιά φαίνονταν χαρούμενα . Οι άνθρωποι ήταν απλοί και φτωχοί . Καθώς η γειτονιά ήταν μικρή , ξέρανε ο ένας τον άλλον πολύ καλά . Τα απογεύματα οι νοικοκυρές καθόμαστε στα πεζούλια με τα εργόχειρά μας και λέγαμε τα νέα μας . Αργά έρχονταν οι άντρες από τη δουλειά . Τα παιδιά μόλις τους αντίκριζαν έτρεχαν να τους υποδεχτούν με χαρά και να τους ζητήσουν να μείνουν λίγη ακόμη ώρα έξω για παιχνίδι . Οι δρόμοι ήταν χωματόδρομοι και όταν το χειμώνα έβρεχε ήταν γεμάτοι λάσπες . Στο τέλος του δικού μου δρόμου υπήρχε θερινός κινηματογράφος . Ήταν η μοναδική διασκέδαση μικρών και μεγάλων . Νιώθαμε ασφάλεια τότε και δε φοβόμαστε κανέναν , γιατί έκαναν συχνά οι χωροφύλακες πεζοί περιπολίες . Θυμάμαι ακόμα την ουρά που κάναμε οι γυναίκες στην κεντρική βρύση με τους τενεκέδες για να αγοράσουμε νερό . Κουραζόμαστε πολύ τότε . Παρ’ όλα αυτά νοσταλγώ την παλιά μου γειτονιά και δε μου αρέσει καθόλου η σημερινή μου , εδώ στην ίδια πόλη .»
Τέταρτο κείμενο :
« Στα χρόνια μου οι περισσότεροι δρόμοι ήταν χωματόδρομοι . Στις γειτονιές άρχιζαν να εμφανίζονται τα πρώτα λεωφορεία . Στους δρόμους υπήρχαν πλανόδιοι πωλητές από το πρωί . Ο γαλατάς , ο παγοπώλης , ο νερουλάς , ο καρεκλάς , ο ψαράς , ο μανάβης με τα κάρα τους περνούσαν από τις γειτονιές . Τα παιδιά μέσα στις γειτονιές παίζανε ξένοιαστα . Υπήρχαν πολλές αλάνες για παιχνίδι . Το καλοκαίρι περνούσε ο παγωτατζής με το καροτσάκι του και ο δρόμος γέμιζε από τα ξεφωνητά των παιδιών .»
Πέμπτο κείμενο :
« Μεγάλωσα σε μια γειτονιά στο λόφο Αξιωματικών . Το σπίτι μου ήταν μπροστά από ένα λόφο με στάχυα . Το πρωί μας ξυπνούσε το κουδουνάκι του γαλατά . Ο κυρ- Στέλιος κάθε πρωί φώναζε : «Φρέσκο γάλα , φρέσκο γιαούρτι». Με το που ακούγαμε το κουδουνάκι ανοίγαμε την πόρτα και βρίσκαμε το γυάλινο μπουκάλι με το γάλα στο σκαλοπάτι και το γαλατά να μας καλημερίζει φεύγοντας . Τα απογεύματα μετά το διάβασμα μαζεύονταν όλα τα παιδιά της γειτονιάς και παίζανε στην αυλή του σπιτιού μου . Είχε πολλά δέντρα , όπως μηλιά , πορτοκαλιά , βερυκοκιά και μεγάλες γλάστρες με γιασεμιά, σκυλάκια , βιγόνιες που τα φρόντιζα κάθε μέρα . Στα παιδιά άρεσε πιο πολύ να παίζουν στο λόφο με τα στάχυα . Τα αγαπημένα τους παιχνίδια ήταν το κρυφτό και τα μήλα . Καθώς έπαιζαν τα παιδιά , εμείς βγάζαμε καρεκλάκια έξω από το σπίτι και πλέκαμε ή κεντούσαμε παρέα με τις άλλες γυναίκες συζητώντας και γελώντας . Τα απογεύματα του καλοκαιριού τα παιδιά περίμεναν να δουν από την ανηφορίτσα το λευκό καροτσάκι με την μπλε τεντούλα και τα σημαιάκια …Ήταν ο χαμογελαστός παγωτατζής μας . Φώναζε : « Ελάτε παιδιά , παγωτά βανίλια και σοκολάτα χωνάκι» . Έτρεχαν όλα τα παιδιά με μια δραχμή στο χέρι να αγοράσουν παγωτό . Ακόμα θυμάμαι ότι κάθε χρόνο του Αϊ – Γιαννιού εμείς οι μεγάλοι μαζεύαμε ξύλα , ανάβαμε φωτιά και όλοι μικροί και μεγάλοι πηδούσαμε πάνω απ’ αυτήν . Σήμερα η παλιά μου γειτονιά έχει εντελώς διαφορετική όψη . Οι δρόμοι είναι στενοί και ο λόφος είναι γεμάτος πολυκατοικίες .»
ΣΧΟΛΙΑ
Διαβάζοντας όλα τα κείμενα που είχαμε συγκεντρώσει , αυτό που μας έκανε εντύπωση είναι α) ότι σε όλα γινόταν λόγος για ήσυχους , καλούς , αγνούς ανθρώπους . β) ότι τα παιδιά έπαιζαν ξένοιαστα σε ανοιχτούς χώρους και όχι σε στενά διαμερίσματα και παιδότοπους γ) ότι οι γειτονιές είχαν ευωδιές και χρώματα .
|
Φιλοξενία ιστοσελίδας από το sch.gr
Πνευματικά Δικαιώματα ® - 4ο Δημοτικό Σχολείο Ιλίου - 2003-2010