Συνέντευξη Κου Γιακουμάκη

[Προέδρου Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων.

από μαθητές της ΣΤ΄ τάξης 4ου Δ.Σ. Ιλίου]

-          Καταρχήν να σας ευχαριστήσω που ήρθατε και να σας πω μπράβο που έχετε ενδιαφέροντα που αφορούν την καθημερινή ζωή όλων μας.

-          Θα ξεκινήσουμε με λίγα προσωπικά σας στοιχεία.

-          Πόσο καιρό έχετε σε αυτήν τη θέση;

-          Στις 30 του Νοέμβρη, δηλαδή σε 10 μέρες, θα κλείσω 2,5 ακριβώς χρόνια.

-          Ποιο είναι το έργο της ανεξάρτητης διοικητικής αρχής τηλεπικοινωνιών και ταχυδρομείων;

-          Για να καταλάβουμε το έργο της θα πρέπει να πούμε το εξής: Πριν από δύο χρόνια υπήρχε μια μόνο εταιρεία που μας έδινε υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών στα σταθερά τηλέφωνα, και τρεις εταιρείες στα κινητά. Από την 1/1/2001 έγινε αυτό που ονομάζουμε απελευθέρωση της τηλεπικοινωνιακής  αγοράς. Αυτό πρακτικά σημαίνει  ότι πολλές επιχειρήσεις  μπορούν να προσφέρουν υπηρεσίες. Για να δουλέψει όμως αποτελεσματικά η απελευθερωμένη αγορά που έχει πολλές επιχειρήσεις χρειάζεται κάποιος να παίζει το ρόλο του ρυθμιστή όπως λέμε, δηλαδή να βάζει κανόνες και να ελέγχει ότι αυτοί οι κανόνες τηρούνται, στο πως οι εταιρείες συνεργάζονται μεταξύ τους, και πως οι εταιρείες παρέχουν υπηρεσίες στους καταναλωτές τους.

Αυτός είναι ο ρόλος της ρύθμισης που έχει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείου, τόσο για την τηλεπικοινωνιακή όσο και για την ταχυδρομική αγορά.

Ένα μεγάλο επίσης αντικείμενο που έχει η Εθνική Επιτροπή είναι η διαχείριση και η επιτήρηση του φάσματος ραδιοσυχνοτήτων. Ξέρετε ότι υπάρχουνε οι ραδιοσυχνότητες,  υπάρχουν οι ασύρματες τηλεπικοινωνίες (αυτές που γίνονται χωρίς την ύπαρξη καλωδίων – μια μορφή ασύρματης τηλεπικοινωνίας είναι τα  κινητά δίκτυα), υπάρχουν οι ραδιοφωνικοί και τηλεοπτικοί σταθμοί που και αυτοί που με ασύρματο τρόπο λαμβάνουν τα μηνύματά τους και η ΕΕΤΤ έχει αυτό το επιπρόσθετο ρόλο να διαχειρίζεται και να εποπτεύει όλο το φάσμα ραδιοσυχνοτήτων.

 

-          Είναι δύσκολο το έργο της εφαρμογής αυτής;

-          Όπως καταλαβαίνετε είναι πάρα πολύ δύσκολο γιατί πρέπει να γίνει με έναν τρόπο που κανείς καταναλωτής δεν θα ζημιωθεί (δεν θα υπάρξουνε περιοχές της χώρας όπου δεν θα έχουνε υπηρεσίες), πρέπει λοιπόν να περάσουμε από τη μία εταιρεία  το πρώην κρατικό μονοπώλιο στις πολλές εταιρείες χωρίς να υπάρξουνε προβλήματα σε αυτή την μετάβαση, χωρίς να δημιουργηθούνε δηλαδή καταστάσεις που κάποιοι δεν θα εξυπηρετούνται, και επίσης πρέπει να περάσουμε σε μια νέα εποχή σε μια νέα κατάσταση με έναν τρόπο που ο καταναλωτής να αντιληφθεί ότι τον συμφέρει, δηλαδή δεν θα πρέπει να περάσουμε και να αυξηθούν τα τιμολόγια, θα πρέπει να περάσουμε σε αυτήν την νέα κατάσταση και να μειωθούν τα τιμολόγια, θα πρέπει να περάσουμε σε αυτήν την νέα κατάσταση και να έχουμε καλύτερες υπηρεσίες, διαφορετικά δεν θα άξιζε τον κόπο η μετάβαση, όλα αυτά μαζί κάνουν το έργο δύσκολο.

 

-          Γενικά συμμορφώνονται οι εταιρείες στις αποφάσεις της επιτροπής και στις επιπτώσεις που υπάρχουν σε τυχόν μη εφαρμογή τους;

-          Κατά κανόνα υπακούουν οι εταιρείες, έχουμε έρθει πολλές φορές στην κατάσταση να τους επιβάλουμε σημαντικά πρόστιμα  και μετά από αυτά τα πρόστιμα να προσαρμοστούν ακόμα  πιο γρήγορα στις αποφάσεις μας.

-          Έχουμε συχνά τέτοιες παρεκκλίσεις;

-          Θα' λεγα ότι παρεκκλίσεις αν μιλήσουμε και για τις Ταχυδρομικές και τις τηλεπικοινωνιακές επιχειρήσεις είναι γύρω στις 10 με 15 το χρόνο.

 

-          Ποιες αλλαγές έγιναν στον αριθμό των τηλεφώνων και γιατί;

-          Πριν από λίγα χρόνια 4-5 χρόνια αρκούσε ένας τηλεφωνικός αριθμός για κάθε οικογένεια. Με την εξέλιξη που έχει παρουσιαστεί τα τελευταία χρόνια θα δείτε ότι και ο καθένας από τα μέλη της οικογένειας έχει και έναν αριθμό. Είτε αφορά κινητό είτε αφορά 2 σταθερά στο σπίτι, στο  εξοχικό στο χωριό μας, στη δουλειά μας .Έτσι άρχισε να παρατηρείται το φαινόμενο ότι οι αριθμοί που είχαμε δεν επαρκούσαν. Έπρεπε λοιπόν να δημιουργήσουμε ένα πιο πλούσιο όπως λέμε Εθνικό Σχέδιο Αριθμοδότησης,να δημιουργήσουμε δηλαδή πολλούς αριθμούς έτσι ώστε να υπάρχει επάρκεια. Αυτήν τη δουλειά την κάναμε μ΄ ένα τρόπο που να εξασφαλίζει τις ανάγκες της χώρας μας για τα επόμενα 40-50 χρόνια. Να σας πω χαρακτηριστικά ότι με το παλιό σχέδιο είχαμε τρεις αριθμούς ανά κάτοικο με το νέο σχέδιο έχουμε 85 αριθμούς ανά κάτοικο. Καταλαβαίνετε πόσο πιο πολλοί είναι οι αριθμοί τώρα. Η αλλαγή λοιπόν που έγινε είναι η εξής: καταρχήν όλοι οι αριθμοί της χώρας μας είναι δεκαψήφιοι αν κάποιος πληκτρολογεί έναν αριθμό και δεν είναι 10 τα ψηφία έχει κάνει λάθος. Γι΄ αυτό λέμε 10 σε όλα! Βάλαμε λοιπόν 10 σε όλα! Το δεύτερο είναι ότι από το πρώτο ψηφίο που πληκτρολογούμε καταλαβαίνουμε το είδος της υπηρεσίας. Αν για παράδειγμα το πρώτο ψηφίο που πληκτρολογούμε είναι το 1 αυτό σημαίνει ότι καλούμε αριθμούς έκτακτης ανάγκης. Εάν είναι το 2 σημαίνει ότι καλούμε σταθερό τηλέφωνο. Εάν είναι το 3 και 4, επί του παρόντος το κρατάμε στην άκρη, παγωμένο, για μελλοντικές ανάγκες.

 

-          Δηλαδή;

-          Στο μέλλον θα δημιουργηθούν κι άλλες υπηρεσίες που θα ξεκινάνε αυτές οι υπηρεσίες από 3 ή από  4. Έχουμε υποχρέωση να προβλέψουμε για το μέλλον –τις μελλοντικές ανάγκες – να έχουμε στην άκρη κάποιους αριθμούς. Από το 5 ξεκινάνε οι αριθμοί των εταιρειών, από το 6 θα ξεκινούν τα κινητά τηλέφωνα, από το 7 θα είναι οι προσωπικοί αριθμοί, από το 8 θα ΄ναι οι αριθμοί της χρέωσης και από το 9 θα είναι οι αριθμοί πρόσθετων υπηρεσιών. Και από το 0 θα είναι μόνο οι διεθνείς κλίσεις. Αυτό είναι σημαντικό γιατί θα ξέρουμε από το πρώτο ψηφίο πόσο είναι ακριβό το τηλεφώνημα που κάνουμε.

 

-          Ποιες αλλαγές θα γίνουν τον Ιανουάριο;

-          Τον Ιανουάριο θα γίνει η τελευταία αλλαγή. Αντί για 0 στα κινητά, που είναι το πρώτο ψηφίο σήμερα, θα βάλουμε το 6. Έτσι αντί για 097 θα έχουμε 697 αντί για 094 θα΄ χουμε 694 και έτσι έχουμε περάσει από το παλιό σύστημα στο καινούριο μ΄ έναν τρόπο βηματικό χωρίς να δημιουργήσουμε προβλήματα.

 

-          Αφού από 010 έγινε πολύ γρήγορα 210 γιατί δεν έγινε 210 από την αρχή;

-          Πριν γίνει το 010 είχαμε στην Ελλάδα περιοχές που είχαν πενταψήφια νούμερα άλλες περιοχές εξαψήφια  νούμερα και άλλες περιοχές εφταψήφια .Έπρεπε λοιπόν να πάει όλη η Ελλάδα με ένα ομοιόμορφο τρόπο από το σύστημα που είχε στο δεκαψήφιο. Και ο πιο καλός τρόπος ήτανε αυτός που σχεδιάσαμε. Δηλαδή να κάνουμε πρώτα  τα νούμερα απο πενταψήφια, εξαψήφια ή επταψήφια όλα δεκαψήφια και μετά ν΄ αλλάξουμε το πρώτο ψηφίο. Φάνηκε από το αποτέλεσμα ότι αυτή η μετάβαση έγινε χωρίς προβλήματα – εδώ να σας πω ότι σε άλλες χώρες της Ευρώπης υπήρξαν σημαντικά προβλήματα τις δύο πρώτες μέρες όταν άλλαζαν οι αριθμοί. Εδώ δεν υπήρξαν προβλήματα και ο λόγος ήταν αφ΄ ενός η τμηματικότητα , ότι έγινε σταδιακά δηλαδή και 2ον η έγκαιρη προετοιμασία. Και βέβαια η αξιοποίηση της ευρωπαϊκής εμπειρίας. Με αυτό λοιπόν το σταδιακό τρόπο καταφέραμε να περάσουμε στο νέο σύστημα χωρίς προβλήματα. 

-          Αυτές οι αλλαγές θα γίνουν μόνο στους αριθμούς των σταθερών τηλεφώνων ή και στους αριθμούς των κινητών τηλεφώνων;

-          Οι αλλαγές αφορούν όλους τους τηλεπικοινωνιακούς αριθμούς. 

-          Γιατί γίνεται αυτές οι αλλαγές;

-          Ο λόγος είναι ότι οι αριθμοί το αριθμοδοτικό σχέδιο της χώρας μας δεν επαρκούσε δεν έφτανε για τις ανάγκες μας,  έπρεπε να δημιουργήσουμε νέους πολλούς αριθμούς, γι΄ αυτό πήγαμε σε ένα νέο σχέδιο που είναι ένα σύγχρονο σχέδιο. 

-          Πότε και από ποιόν αποφασίστηκαν αυτές οι αλλαγές;

-          Αυτές οι αλλαγές αποφασίστηκαν από την ΕΕΤΤ 2 χρόνια πριν. Δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα της Κυβέρνησης και προγραμματίστηκε  η σταδιακή εφαρμογή τους .

 -          Θα αλλάξεις και άλλο ο κωδικός 210;

-          Όχι, οι αλλαγές αυτές που κάνουμε για τα επόμενα 40 χρόνια σημαίνουν ότι δεν χρειάζονται  άλλες αλλαγές. 

-          Η τεχνολογία που χρησιμοποιείται θα βοηθήσει στη καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών;

-          Νομίζω πως αυτό είναι ήδη φανερό από το ότι κάθε χρόνο οι υπηρεσίες που προσφέρονται στον έλληνα καταναλωτή είναι καλύτερες, φθηναίνουν χρόνο το χρόνο. Αυτό δημιουργεί την ευχέρεια σε πιο πολλούς καταναλωτές να τις χρησιμοποιούν, και νομίζω ότι μπορούμε να πούμε ότι η Ελλάδα είναι από τις 10 ή 15 το πολύ πιο αναπτυγμένες τηλεπικοινωνιακά χώρες στον κόσμο! 

-          Το 141 (η ώρα) είναι με ή χωρίς χρέωση;

-          Το 141 είναι με χρέωση. Οι αριθμοί που αρχίζουν από 1 που είναι χωρίς χρέωση είναι οι αριθμοί άμεσης ανάγκης όπως είναι το 112 το 100.Το 112 σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι το ίδιο δηλ. με το 112 έχετε πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης που είναι η αστυνομία η Πυροσβεστική η υγεία κ.λ.π. Το 100 είναι χωρίς χρέωση, το 166 είναι χωρίς χρέωση το 199 ,όλες οι υπηρεσίες δηλαδή που αφορούν έκτακτες ανάγκες. Όλα τ΄ άλλα είναι με χρέωση. 

-          Πόσο σύντομα θα μπουν τα  εικονοτηλέφωνα στη ζωή μας;

-          Ήδη έχουνε μπει στη ζωή μας. Απλά πολλοί που θέλουν εικονοτηλέφωνο έχουνε βρει ως πιο φτηνό τρόπο να έχουνε επικοινωνία με εικόνα μέσω του internet που είναι ακόμα φτηνότερος τρόπος και γι΄ αυτό δεν προτιμάται το εικονοτηλέφωνο ως  εικονοτηλέφωνο προτιμάται η σύνδεση internet με κάμερα.

 -          Τι ακριβώς είναι τα εικονοτηλέφωνα ; Πώς λειτουργούν;

-          Το εικονοτηλέφωνο μας δίνει τη δυνατότητα εκτός από το να ακούμε αυτόν με τον οποίο επικοινωνούμε να τον βλέπουμε κιόλας και ομοίως και αυτός. 

-          Πόσο μεγάλο ρόλο παίζει η κινητή τηλεφωνία στην οικονομία της Ελλάδας;

-          Πάρα πολύ σημαντικό. Να σας πω μόνο ότι υπάρχουν 8.500.000 κινητά τηλέφωνα(!) σήμερα στην Ελλάδα όταν υπάρχουν γύρω στα 5.000.000-6.000.000 σταθερά και να σας πω ότι για να έρθει κάποιος να επισκεφτεί την Ελλάδα λαμβάνει υπ΄ όψιν του ότι έρχεται και ότι μπορεί να τον βρει ο φίλος του ή ο συνεργάτης του στο κινητό του. Γιατί ξέρετε ότι όλα τα κινητά όλων των χωρών μπορούνε να "μιλάνε" και όταν έρθουν στην Ελλάδα. Παίζει λοιπόν σημαντικό ρόλο και στις μετακινήσεις μας και στον τουρισμό μας και στις υπηρεσίες που προσφέρουν διάφορες εταιρείες. 

-          Πόσο σημαντικό ρόλο παίζει το κινητό στη δική σας ζωή;

-          Νομίζω ότι το πιο σημαντικό είναι ότι η Όλγα ( η κόρη μου) μπορεί να με βρει οποτεδήποτε όπου και να είμαι.

 -        Σας φαίνονται υπερβολικά τα χρήματα που σπαταλάει ένας δεκαπεντάχρονος για μηνύματα και τηλεφωνήματα;

-          Τα μηνύματα είναι πάρα πολύ φτηνά σαν κόστος αλλά νομίζω ότι οι 15χρονοι θα πρέπει να μην χρησιμοποιούν μόνο μηνύματα μέσω κινητού αλλά να προτιμούν και τις απ΄ ευθείας σχέσεις με τους φίλους τους. 

-          Τη σημερινή εποχή ένα παιδί 13 ετών έχει κινητό ενώ ο πατέρας μου πήρε κινητό στα 40. Τι σημαίνει αυτό;

-          Με την πρόοδο της τεχνολογίας αυτοί που πρώτοι γίνονται χρήστες της τεχνολογίας είναι οι νέοι! Αυτό είναι μια ιστορική αλήθεια .Πάντα είναι οι νέοι που αφομοιώνουν τις αλλαγές. Επομένως οι σύγχρονες τεχνολογίες έχουνε πιο πολλή χρήση περισσότερο από τους νέους ανθρώπους παρά από τους πιο μεγάλους. Μια μεγάλη πρόκληση για τους νέους σήμερα είναι η χρήση του internet, γιατί μέσα από αυτή τη χρήση έχουνε πρόσβαση σε μια παγκόσμια βιβλιοθήκη και  μπορούν να βρουν ότι πληροφορία θέλουν και αυτό να τους βοηθήσει πάρα πολύ στις σπουδές τους. 

-          Είναι επικίνδυνη η ακτινοβολία του κινητού για ένα μικρό παιδί;

-          Συνίσταται τα μικρά παιδιά να μην κάνουν μεγάλη χρήση του κινητού. Θα πρέπει να γίνεται χρήση με μέτρο που σημαίνει πως δεν πρέπει να μιλάνε πάνω από 5-6 λεπτά την ημέρα στο κινητό τους και να πούμε ότι η μεγάλη ακτινοβολία του κινητού υπάρχει την ώρα που το χρησιμοποιούμε την ώρα δηλαδή που το έχουμε στο αυτί μας επάνω. Τότε υπάρχει ακτινοβολία με σημαντική ένταση από το κινητό. Στις άλλες στιγμές δεν υπάρχει σημαντική ακτινοβολία. 

-          Ποιο ρόλο θα παίξει ο Ο.Τ.Ε. στη διάρκεια των Ολυμπιακών αγώνων το 2004;

-          Ο Ο.Τ.Ε. έχει αναλάβει να καλύψει τις ανάγκες της ολυμπιακής οικογένειας. Τι είναι αυτό; Η ολυμπιακή οικογένεια είναι όλες οι αντιπροσωπείες όλων των χωρών, οι αθλητές δηλαδή οι προπονητές τους, οι συνοδοί τους, κτλ. Αυτό δηλαδή που έχει αναλάβει ο ΟΤΕ είναι να καλύψει τις ανάγκες της Ολυμπιακής οικογένειας. Εκτός όμως από την Ολυμπιακή οικογένεια υπάρχουν και οι επισκέπτες.  Για τις ανάγκες των επισκεπτών θα δραστηριοποιηθούν τόσο ο ΟΤΕ όσο και όλες οι άλλες  εταιρείες.

 -          Ο ΟΤΕ έχει κοινωνικό χαρακτήρα ή είναι μόνο μία κερδοφόρα επιχείρηση;

-          Θα σας απαντήσω εδώ ως εξής. Με τη απελευθέρωση της αγοράς έχει σταματήσει ο ΟΤΕ να είναι μια κοινωφελής επιχείρηση, είναι μία απλά επιχείρηση, άρα πρέπει να είναι κερδοφόρος,  όμως η ΕΕΤΤ  έχει δημιουργήσει το θεσμό της καθολικής υπηρεσίας. Η καθολική υπηρεσία εξασφαλίζει το εξής: εκεί που οι εταιρείες δεν έχουν καθόλου οικονομικό συμφέρον να πάνε, η ΕΕΤΤ λέει ποιος θα πάει να προσφέρει υπηρεσίες και έχει αναθέσει τον ρόλο αυτόν το 2002 στον ΟΤΕ, οπότε στα πλαίσια της καθολικής υπηρεσίας, επιτελεί ένα σημαντικό κοινωνικό έργο.

 

 -          Ποιες είναι οι διαφορές λειτουργικές  της σταθερής από την κινητή τηλεφωνία;

-          Η ποιο σημαντική διαφορά είναι ότι στη κινητή τηλεφωνία μπορούνε να μας βρούνε στον ίδιο αριθμό οπουδήποτε βρισκόμαστε στον κόσμο, σε όποια χώρα και να είμαστε σε όποιο σημείο της χώρας μας και να είμαστε, σε όποιο σημείο της πόλης μας και να ‘μαστε με τον ίδιο αριθμό μπορούνε να μας βρούνε. Ενώ στο σταθερό μπορούνε να μας βρούνε μόνο όταν είμαστε σπίτι μας.

 -          Τι πρέπει να σπουδάσει κάποιος ο οποίος ενδιαφέρεται να ασχοληθεί με αυτό τον τομέα;

-          Αυτός ο τομέας έχει ως βάση τρεις επιστημονικές ειδικότητες: έχει τον κλάδο των μηχανικών επικοινωνιών και πληροφορικής, τον κλάδο των οικονομολόγων και τον κλάδο των νομικών. Αυτοί οι τρεις κλάδοι μαζί καθορίζουν τα της ρύθμισης και εποπτείας της αγοράς. Επομένως μία από αυτές τις τρεις ειδικότητες αν κάποιος σπουδάσει έχει κάνει σπουδές που είναι κατάλληλες για να ασχοληθεί με τα θέματα της ΕΕΤΤ.

 

-          Σας δίνει κάποιος άλλος ή κάποια άλλη ομοσπονδία σύνδεσμος εντολή να αλλάξετε την αρχή των αριθμών;

-          Όχι, οι ανεξάρτητες διοικητικές αρχές από το σύνταγμα έχουν ορισθεί να  έχουνε διοικητική αυτοτέλεια και οικονομική αυτοτέλεια, δεν υπόκεινται δηλαδή σε διοικητικές εντολές,  Γι΄αυτό λέγονται και ανεξάρτητες διοικητικές αρχές. Επομένως η ΕΕΤΤ ως ανεξάρτητη διοικητική αρχή έχει από το νόμο και από το σύνταγμα την ευχέρεια να αποφασίζει αυτή χωρίς να παίρνει εντολές από κανέναν.

 

Ευχαριστούμε. 

Εγώ σας ευχαριστώ πολύ.

Τη συνέντευξη πήραν οι μαθητές της ΣΤ΄τάξης:

Γιακουμάκη Όλγα

Καναβέλη Ιωάννα

Κολώνια Μαριάνα

Στη σύνταξη των ερωτήσεων βοήθησαν οι μαθητές:

Αβραμόπουλος Μιχάλης

Ασημακόπουλος Αθανάσιος

Σταυρόπουλος Γεώργιος

Μπούμης Ιωάννης

Στεργίου Βασιλική